۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۹, شنبه

 هدف از مسح با روغن     
در کتاب مقدس ما با وضعیتهای متفاوتی از مسح نمودن روبرو می‏شوم که شامل اشخاص، مکانها یا چیزهای مورد مسح قرار گرفته با روغن می‏شود، مسح با روغن به منظور تخصیص، تقدیس و جدا شده و وقف برای خداوند انجام می‏شده است. 
در عهد جدید ما در کتاب یعقوب ۵: ۱۴ با آیه‏ای روبرو می‏شویم که از مشایخ کلیسا خواسته می‏شود تا بیماران را با روغن مسح نموده و برای آنها دعا کنند. "و هرگاه‌ کسی‌ از شما بیمار باشد، کشیشان‌ کلیسا را طلب‌ کند تا برایش‌ دعا نمایند و او را به‌ نام‌ خداوند به‌ روغن‌ تدهین‌ کنند". 
مسح با روغن در تحت عهد قدیم برای نشان کردن یک شخص به عنوان وقف شده برای خدمت به خداوند استفاده می‏شده است؛ از قبیل کاهنان (خروج ۲۸: ۴۱) و پادشاهان (اول سموئیل ۱۰: ۱). این امکان نیز وجود دارد که مسح اشاره شده در کتاب یعقوب دلالت بر چنین وقفی داشته باشد یعنی شخص بیمار برای سلامتی به خداوند تخصیص داده می‏شود. 
در کتاب مرقس ۶: ۱۳ ما با آیه دیگری در ارتباط با شاگردان مسیح روبرو می‏شویم. "و بسیار دیوها را بیرون‌ کردند و مریضان‌ کثیر را روغن‌ مالیده‌، شفا دادند". 
تنها نقطه دیگری که در عهد جدید ما با شفای بیمار در ارتباط با مسح با روغن روبرو می‏شویم حکایت سامری نیکو در کتاب لوقا فصل ۱۰ می‏باشد. "پس‌ پیش‌ آمده‌، بر زخمهای‌ او روغن‌ و شراب‌ ریخته‌، آنها را بست‌ و او را بر مرکب‌ خود سوار کرده‌، به‌ کاروانسرایی‌ رسانید و خدمت‌ او کرد" (لوقا ۱۰: ۳۴). 
در اینجا ما با روغن و شراب به عنوان یک نوع داروی پزشکی برای مداوای بیمار روبرو می‏شویم. 
وقتی شخصی بیمار است ما با استفاده از دارو و ایمان به خداوند برای شفای بیمار در واقع توکل خود را بر خداوند قرار می‏دهیم. در واقع روغن مسح دارای دو جنبه روحانی و غیر روحانی می‏باشد. 
در کتاب مقدس ما با دو نوع روغن مسح روبرو می‏شویم یکی از آنها برای مسح نمودن و دیگری برای مداوای بیمارن بوده است. روغ مسح فقط توسط کاهنان و برای مسح مسئولین و ادوات خیمه مقدس بکار می‏رفته و هیچ کس دیگر حق ساخت و استفاده از آنرا نداشته است (خروج ۳۰: ۳۱-۳۲). 
اما استفاده از روغن به عنوان مرهم برای مداوای بیماران در میان یهودیان رواج داشت و ما شاهد ادامه آن در عهد جدید توسط شاگردان مسیح نیز هستیم. 
امروز نیز برخی از کلیساها مبادرت به مسح روغن برای شفای بیماران به عنوان جدا ساختن و وقف بیمار به خداوند می‏کنند و برخی دیگر از کلیساها نیز صرفا مبادرت به دست گذاری و دعا برای شفای بیماران می‏کنند. اما در هر دو صورت در انتها این خداوند است که شفا را جاری می‏سازد. "لیکن‌ بدون‌ ایمان‌ تحصیل‌ رضامندی‌ او محال‌ است‌" (عبرانیان ۱۱: ۶).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر