۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

فرق بین شاخه های مسیحیت 


کلیساها به سه شاخه اصلی کاتولیک ، پروتستان و ارتودکس تقسیم می شوند اگرچه یک کلیسا ، یک بدن و یک عروس وجود دارد و آنچه آنها را مسیحی واقعی نگه داشته است اعتقاد به انجیل اصیل یا به اصطلاح Kerygma می باشد . هرچند این فرقه ها در مسائلی باهم فرق می کنند و حتی در درون خودشان مخصوصا پروتستانها به دهها شاخه کوچکتر تقسیم می شوند ولی در مسائل اساسی  خداشناسی و نجات شناسی و همچنین الهام کلام که اصول اساسی مسیحیت است تقریبا مثل هم ایمان دارند.
اگر می خواهید کسی را سریع ارزیابی کنید که آیا اعتقاد درست دارد یا نه . می شود این چند سئوال اساسی را کرد
1- آیا به خدای یکتای تثلیث اعتقاد داری؟
2-آیا مسیح را بعنوان خدای کامل و انسان کامل می پذیری ؟
3- آیا ایمان داری که خون مسیح برای گناهان تو ریخته شد و تو با توبه و ایمان  به خون او و زندگی مسیحی می توانی نجات یابی ؟
4- آیا به الهام حقیقی کلام خدا اعتقاد داری ؟
5- آیا به ایمان پدران کلیسا و اعتقاد نامه های قرون اول مثل اعتقاد نامه نیقیه اعتقاد داری ؟ (اعتقادنامه های كلیسا پیوست است)
مقاله من 2 قسمت دارد.
1-  تفاوت كلیساهای رسولی (كاتولیك و ارتودكس) با پروتستان
2-  تفاوت كلیساهای رسولی
بخش اصلی:
1- تفاوت كلیساهای رسولی (كاتولیك و ارتودكس) با پروتستان:
شاید اولین سئوالی كه برای شما پیش بیاید این باشد چرا كلیساهای مختلف بوجود آمدند؟
كلیساهای مختلف بر اساس تفسیرهای متفاوت از كلام خدا و سلایق مختلف و نیاز زمانه و مسائل سیاسی و جغرافیایی و … بوجود آمده اند.
اولین جدایی بین كلیساهای شرق (بیزانس) و غرب (روم) بود  كه جنبه الهیاتی خاصی نداشت.
دومین جدایی در مورد مسئله طبیعت مسیح بود كه در شورای چهارم رخ داد كه كلیساهای كلیسای ارمنه ، قبطی ، حبشی  و یعقوبی سوریه و لبنان (كلیساهای ارتودكس رسولی غیر كالدستونی) را از كلیسای كاتولیك جدا كرد.
جدایی سوم در سال 1054 بین كلیسای كاتولیك و ارتودكس در مورد صدور روح القدس از پدر یا از پدر و پسر بود ، البته مسائلی مثل ازدواج كشیشان و مسائل سیاسی نیز مطرح بود.
جدایی چهارم در سال 1517 به رهبری مارتین لوتر بخاطر اعتراض به فروش مغفرت نامه ها و بی توجهی به كتاب مقدس و عوامل دیگری بین پروتستان و كاتولیك بوجود آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر