۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

نام های که بر الوهیت مسیح دلالت می کنند
اسامی و نام هایی که فقط مختص خدا می‌‌باشند در عهد جدید برای عیسی مسیح بکار رفته است. نویسندگان عهد جدید اغلب به او به عنوان پسر خدا اشاره می‌‌کنند. صدایی از آسمان در دو موقعیت متفاوت او را به عنوان پسر خدا مخاطب ساخت (متی ۳: ۱۷ و ۱۷: ۵).
مسیح نیز از این اصطلاح برای اشاره به خودش استفاده کرد (یوحنا ۱۰: ۳۶) .
نام دیگری که نشان دهندهٔ جنبه‌ الهی مسیح است در پیشگویی اشعیا نبی بکار رفته است و توسط فرشته‌ای که با یوسف سخن می‌‌گفت تکرار شد (اشعیا ۷: ۱۴ و متی ۱: ۲۲- ۲۳) .
طفل باید «عمانوئیل» به معنی «خدا با ما» نامیده شود (متی ۱: ۲۳). خدا می‌‌آید تا برای مدتی‌ بر روی زمین با انسانها زندگی‌ کند (یوحنا ۱: ۱۴) . یوحنا می‌‌نویسد که عیسی٬ کلمهٔ خدا است. امروز این عنوان و لقب برای ما عجیب به نظر می‌رسد. در صورتی‌ که در آن زمان از نظر فلاسفه این لغت بیان کنندهٔ تمام عقل و قدرتی بود که در پس کائنات وجود دارد. به همین دلیل یوحنا می‌‌گوید کلمه جسم پوشید و در میان ما ساکن شد یوحنا (۱: ۱۴). سخنان یک شخص بیان کننده آن چیزی است که فکر می‌کند. کلام خدا نیز بیان کنندهٔ افکار خدا به گونه‌ای می‌‌باشد که انسان بتواند آن را درک کند. خدا از خلقت خویش جدا نمی‌‌باشد، بلکه خود را در آن آشکار کرده است.
یوحنا بیان می‌‌کند که کلمهٔ «عیسی مسیح» از ابتدا خدا بود (یوحنا ۱: ۱- ۲). به عیسی همچنین به عنوان خدا اشاره شده است. پولس نوشت «که می توانیم با ا‌مید و اشتیاق منتظر روز مبارکی باشیم که در آن خدای بزرگ و نجات دهندهٔ مان عیسی مسیح با شکوه و جلال ظاهر خواهد شد» (تیطس ۲: ۱۳) .
نام عبری ماشیح نیز اغلب در ارتباط با عیسی بکار رفته است. معادل همین نام در یونانی مسیح است، که می‌‌توان آن را « مسح شده » ترجمه کرد. برای مردم عبرانی شخص مسح شده چه کسی‌ بود ؟ در فرهنگ آنها وقتی‌ شخصی‌ از طرف خدا برای انجام کار خاصی‌ دعوت می‌‌شد رهبران مذهبی‌ با ریختن روغن مقدس بر سر شخص انتخاب شده او را مسح می‌‌کردند. این عمل به طور تمثیلی نشان می‌‌داد که او برای خدمت جدا و انتخاب شده است. ‌قوم عبرانی رسم داشتند که انبیأ، کاهنان و پادشاهان را مسح کنند . بنا بر این زمانی‌ که پطرس اعلام می‌‌کند که عیسی، مسیح و خداوند است شنوندگانش منظور او را درک می‌‌کردند (اعمال ۲: ۳۶) .پاسخ و عکس العمل چندن هزار نفر از قوم نشان می‌‌دهد که آنها عیسی را به عنوان مسیح خود یا شخصی‌ که مسح شده است پذیرفتند. عیسی همچنین خداوند نامید شده است.گاهی اوقات این لقب برای ادای احترام بکار می رفت (لوقا ۱: ۴۳ و ۲: ۱۱ و یوحنا ۲۰: ۲۸ و اعمال ۱۶: ۳۱ و اول قرنتیان ۱۲: ۳) . این نام به همان صورتی که اغلب برای خداوند ما بکار می رود ترجمهٔ کلمهٔ عبری « یهوه »است بنا بر این مسیح ماشیح به عنوان « یهوه »عهد عتیق شناخته شده است .
فیض خداوند ما عیسی مسیح با شما عزیزان heart emoticon
Like · Co

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر