۱۳۹۴ آذر ۲۵, چهارشنبه

هنگامی که پطرس مسیح را انکار کرد، خروس دو بار یا سه مرتبه بانگ زد؟








متی (فصل 26 آیه 34) و یوحنا (فصل 13 آیه 38) گزلرش می دهند که قبل از بانگ خروس، پطرس سه بار مسیح را انکار کرد. اما مرقس ادعا می کند قبل از دومین بانک خروس، پطرس سه بار انکار کرد. کدامیک درست است؟
وقتی با دقت روایات چهار انجیل را بخوانیم، درمی یابیم متی و یوحنا تاکید نمی کنند که خروس چند بار بانگ زد. آن ها فقط گزارش دادند:"پطرس قبل از بانگ های خروس، مسیح را انکار نمود". مرقس به اولین بانگ خروس اشاره نمی کند. بنابراین پطرس بعد از دو بار بانگ خروس، سه مرتبه مسیح را انکار کرد. بانگ سوم، پطرس را به خود آورد. او پیشگویی مسیح را در ساعات قبل به یاد آورد، از محل دور شد، گریست و توبه کرد.
بانگ خروس ساعات شب به وقت یهودیان دوران باستان را مشخص می کرد. خروس سه مرتبه بانگ زد:
یک. اوایل شب (ساعات 11- 12) مسیح برای محاکمه به خانه قیافا برده شد.
دو. بین ساعات 1- 2 بامداد
سه. بین ساعات 5- 6

بنابراین بین ساعات 1- 6 بامداد خروس دو بار بانگ زد و پطرس سه بار مسیح را انکار نمود.
شاگردان بعد از دستگیری مسیح، ترسیده و گریختند. پطرس نیز از ترس دستگیری، مسیح را انکار کرد. با این توصیف، مسیح پس از زنده شدن به شاگردانش ظاهر شد. بعد از صعود مسیح به آسمان، شاگردان، رسول شدند (اعمال رسولان فصل 1 آیات 24- 26). شاگرد به معنای نوآموز است، اما رسول یعنی پیام آور و مبشر.
ده روز بعد از صعود مسیح (50 روز بعد از مرگ مسیح) در روز پنطیکاست روح القدس (روح خدا) بر رسولان نازل شد. از این به بعد، آنان با قدرت الهی هر جا می رفتند بشارت مژده انجیل را اعلان می کردند و بیماران را شفا می دادند. با قدرت مافوق طبیعی روح القدس شجاع و جسور شده بودند. اکنون نیز روح القدس از طریق ایمانداران مسیحی به گسترش ملکوت خدا می پردازد. مسیحیت بدون جنگ و خشونت، به سرعت در قرن اول میلادی توسعه و گسترش یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر