۱۳۹۴ آبان ۵, سه‌شنبه

تازه ترین گزارش حقوق بشری احمد شهید از ایران


احمد شهید می گوید بعد از مدت ها تلاش توانسته است تا با مقامات قضائی در ایران تماس برقرار کند ، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارش خود با اعلام اینکه ایران بالاترین سرانه اعدام در جهان را دارد، از بالا رفتن آمار اعدام در ایران در سال جاری خبر داد.
به گزارش رویترز، احمد شهید روز دوشنبه چهارم آبان گفت که اعدام‌ها در ایران روندی تصاعدی داشته و در سال ۱۳۹۳ به ۷۵۳ نفر رسیده که بالاترین رقم در سالهای اخیر بوده است. با این حال بنا به گزارش او، روند اعدام‌های در سال جاری با رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است چرا که تنها تا روز اعلام گزارش ۶۹۴ نفر اعدام شده‌اند.
بنا بر این گزارش، رشد اعدام ها در ایران به قاچاق مواد مخدر مربوط است و بیش از نیمی از اعدامی ها را قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند.
به نظر می رسد گرچه مقامات قضائی جمهوری اسلامی رویهم رفته از چگونگی تهیه گزارش احمد شهید در مورد مسائل حقوق بشری نظر مساعدی نداشتند ولی پس از نرمش در کاهش تحریم ها از سوی سازمان ملل بالاخره توافق کرده اند تا در تهیه گزارش به احمد شهید یاری دهند . گرچه طبق گزارشاتی که به احتمال زیاد ساختگی است مقامات قضائی در ایران نوع جرم اکثر  متهمین به اعدام را قاچاق مواد مخدر اعلام داشتند .
احمد شهید از توافق هسته‌ای بدست آمده با ایران حمایت کرده و آن را در بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران موثر دانسته است. به گفته او تحریم‌ها علاوه بر بدترکردن وضعیت اقتصاد و سلامت ایران موجب پایین آمدن وضعیت حقوق بشر در ایران نیز شده است.
احمد شهید  در ادامه به این نکته اشاره می کند که، نبود دسترسی به دادرسی عادلانه و احکام سنگین علیه کسانی که از حق آزادی بیان خود استفاده کردند، همچنان وجود دارد.
علیرغم ادعای مقامات قضائی بر صدور حکم اعدام برای جرائمی چون قاچاق مواد مخدر ، حکم اعدام برای ” محمد علی طاهری ” بنیانگذار گروه عرفان حلقه خود مصداقی بر صدور حکم اعدام برای ابراز عقیده است ، چیزیکه مقامات جمهوری اسلامی همیشه از تأئید آن طفره رفته و می روند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر